Hogyan működik a kuplung

kuplung

Mi az a kuplung (tengelykapcsoló)

A gépjárműveknél, bármilyen hatásrendszere is legyen, az a legfontosabb kérdés, hogy azt a mozgási energiát, amit előállítunk, hogyan tudjuk átvinni az energiaforrástól az úttestig. A ma még hagyományosnak tekinthető belső égésű motorokkal meghajtott járműveknél meghatározó tényező, hogy a motor egy bizonyos fordulatszám tartományban tud jól működni, akkor mérhető a legjobb hatásfok rajta. Ha a forgómozgását egy-az-egyben át akarnánk vinni a kerekeken keresztül az úttestre, akkor viszont az egyértelműen azt jelentené, hogy az optimális fordulatszámot csak egy adott sebesség mellett tudná a motor, így sem annál lassabb, sem nagyobb sebesség esetén nem tudna jól működni. Ennek a problémának a kiküszöbölésére találták ki a sebességváltót, ami több áttétel segítségével más és más fordulatszámon tudja ugyanazt a sebességet tartani.

kuplung

A sebességváltó fokozatai közötti váltáskor óhatatlanul fellép a motor fordulatszáma és a kerekek felé menő tengely fordulatszáma közötti különbség, nem lehet azonnal másik áttételű fogaskerekeket összeengedni. Az első lépés a nem fokozatmentes váltóknál, hogy el kell választani a motort a kerekek felé menő tengelytől: itt jön képbe a kuplung, vagy magyarosabb nevén a tengelykapcsoló. Ezek lényegében egymásnak feszülő korongok, amelyet rugók nyomnak össze és amelyeket a bal lábunknál elhelyezkedő pedál segítségével el tudunk távolítani egymástól. Ha ezt megtesszük, akkor megszakad az összeköttetés a motor és a hajtáslánc többi eleme között, így már nincs meg az az erő ami egymásnak feszítené a fogaskerekeket, szabadon lehet a fokozatok között kapcsolni.
Amikor “felengedjük a kuplungot”, akkor a tárcsák egymásnak feszülnek és újra hajtani kezd a motor, tudjuk növelni a kerekek fordulatszámát is. Kuplungot és más autófelszereléseket érdemes ma már online megvásárolni, melyre a legjobb mód egy járműalkatrész webáruház.

Kis kitérő: a fokozatmentes váltó

Az automata váltók máshogyan működnek, mint a kézi váltók, és közülük is az egyik legérdekesebb a fokozatmentes váltó, ahol nem fogaskerekeket “cserélgetünk”, hanem kúpok vannak egymással szembe fordítva és szíjjal összekötve. A kúpokat egymás mellett eltolva más átmérőjű részükön fog futni a szíj, így lehet váltani az áttételek között. A fenti kuplung-konstrukcióra itt természetesen nincs nincs szükség. Érdekességük, hogy folyamatosan azonos fordulatszámon tartható vele a motor, miközben más és más áttételekkel más sebességeken tudunk közlekedni. Az ilyen váltókkal szerelt autókban nem ritka, hogy a fordulatszámmérőt el is hagyják a mérőműszerek közül.

A megfelelő járműalkatrészek beszerzése mellett rendkívül fontos még a gépjárművédelem is, melyről egy korábbi cikkben írtunk!